Isaac Cordal
Isaac Cordal (Spanje, 1975) is een meester van de miniatuur en laat je nadenken over de wereld waarin wij nu leven.
Isaac Cordal woont en werkt momenteel in Brussel. Cordal is bekend om zijn Cement Eclipses sculpturen die klein van formaat zijn en in meervoud geïnstalleerd worden in de openbare ruimte.
Deze intrigerende en interessante sculpturen moeten prototypes voorstellen van de moderne mens in de huidige samenleving. Zij vertonen herkenbaar menselijk gedrag. Zo verbeelden zij het dagelijks leven en zijn zij een weerspiegelling van het dagelijkse nieuws en de sociale media. Actuele problematiek in de samenleving is de inspiratiebron voor deze series beelden.
Door middel van een kritische blik naar de collaterale effecten van onze evolutie, en onze gedevalueerde relatie met de natuur vragen de beelden de aandacht van de voorbijgangers. De scènes zoomen in op de steeds terugkerende taken van de hedendaagse mens.
Isaac Cordal 'The School', 2015. Ecomusée du Bois-du-Luc, Houding- Aimeries, Belgium.
Cement Eclipses grijpt naar de absurditeit van ons bestaan. De kleine sculpturen overwegen de sloop en tevens de reconstructie van alles om ons heen. Zij tonen fragmenten waarin de natuur bemoedigend de symptomen van onze overleving onderhoudt.
Cement Eclipses in Montreal, 2015.
Met de eenvoudige handeling van miniaturisatie bereikt Isaac Cordal als regisseur op een bijna magische manier de verbeelding van zijn kijkers. Door zijn haast menselijke sculpturen op doordachte plaatsen in de openbare ruimte te plaatsen worden er deuren geopend naar andere werelden.
Isaac Cordal 'Winners', 2016. Brussel, België.
Isaac Cordal is sympathiek naar zijn kleine mensfiguurtjes en je kunt je inleven in hun situatie, hun vrijetijd en zelfs hun meer tragische momenten zoals accidentele dood, zelfmoord of begrafenissen. Cordal maakt zijn kleine installaties in steden over de hele wereld. De sculpturen bevinden zich op vele (on-)gewone en (on-)waarschijnlijke plaatsen: in goten, op de top van gebouwen of in een kleine regenplasje.
Isaac Cordal 'American Dream', 2015. New York City.
Cordal zei eens: ‘Ik laat hen niet op straat voor mensen om ze mee te nemen; straatkunst is voor iedereen, niet slechts een persoon’. Nadat de kunstenaar de werken in de openbare ruimte heeft geplaatst neemt hij foto's van het in- situ kunstwerk en laat hij ze vervolgens achter in het stedelijk milieu om gevonden te worden of genegeerd of meegenomen te worden door overstromingen.