Case Ma'Claim
Case bij Bright Festival (2012). Foto: Berta Pfirsich.
Case (Andreas von Chrzanowski. Schmalkalden (Thüringen, Duitsland), 23 januari 1979) is een innovatieve en zeer getalenteerde Duitse kunstenaar die werkzaam is in zijn fabrieksstudio in Frankfurt. Case staat bekend om zijn fotorealistische werken die worden gekenmerkt door emoties, helder kleurgebruik, diepgang en de uitvergroting van het menselijk lichaam.
Case bij WynwoodWalls/WynwoodGardens, Art Basel, Miami (2015).
Case abstraheert het lichaam van haar menselijke oorsprong en plaats deze in een andere context om plaats te maken voor het narratief. Zijn figuratieve beelden zijn imponerend door de perfecte uitvoering. De picturale zuiverheid en de hoogwaardige verhalende elementen zorgen ervoor dat zijn murals wereldwijd indruk maken en tot leven komen.
Case 'I worked up a nice sweat. I hope we can have another match.' (E. Honda) voor POW! WOW! Japan (2015).
Case heeft een kunstzinnige achtergrond. Hij behaalde zijn diploma in Art Restoration and Conservation aan de Erfurt University of Applied Science. Oog voor detail en het werken met precisie is een van de talenten die hij tijdens zijn studie heeft weten te ontwikkelen. In 1995 begon Case te werken met spuitbussen. In zijn vroegere werken zien wij veel portretten, van zowel mens als dier, die tevens verhalend zijn.
Case. Friedensbrücke Frankfurt am Main (2012).
Case is een van de vier leden van de Ma'Claim Crew dat zijn oorsprong vond in Duitsland in 2000. Ma'Claim bestaat uit de leden Rusk, Akut (de man in het duo Herakut), Tasso en Case. Zij ontmoette elkaar tijdens werkzaamheden aan gezamenlijke projecten en besloten te gaan samenwerken. Ma'Claim heeft sindsdien een zeer goede naam opgebouwd en zij worden gezien als de pioniers van Fotorealisme in graffiti.
Case werkt aan zijn mural in South Park, Los Angeles (2015).
Case zijn voorstellingen zijn figuratief en verhalend. Middels een centrale compositie weet hij de aandacht van de toeschouwer te veroveren. Door het heldere kleurgebruik en de vloeiende lijnen in de voor- en achtergrond wordt het werk spelenderwijs een mooi geheel. Door de stilistische kenmerken en de affiniteit met het werk wordt het kunstwerk levensecht.
Case 'Power of Movement' bij Novotel in Basel, Zwitserland (2014).
"Power" en "movement " hebben individueel een grote rol gespeeld in het Duitse verleden, en dus ook in de wortels van Case. Deze twee krachtige termen zijn voor Case een inspiratiebron en het communicatiemiddel om zijn sterke boodschap van eenheid en kracht over te brengen. Dit doet hij middels de handen, die hij opbouwt uit verschillende lagen.
Case 'Strike Back' bij Bridge Gallery. Lörrach, Baden-Württemberg (2013)
Deze gelaagde "beweging " staat niet alleen voor de fysieke beweging van het lichaam , maar ook voor de politieke beweging. Over het algemeen wordt deze door Case op de plek achtergelaten zonder een duidelijke bepaalde context. Hierdoor staat het werk open voor een eigen interpretatie van de toeschouwer. Het verhaal of de emotie die hieruit ontstaat is afhankelijk van de eigen situatie.
Case 'Rooster March' in Amsterdam (2013)
Het werk van Case wordt gekenmerkt door typische stijlkenmerken. De picturale zuiverheid in het werk wordt versterkt door de felle en contrasterende kleuren. De schilderachtige elementen worden bereikt door de dieptewerking, het licht/donker contrast, een vloeiend kleurverloop en het gebruik van intense kleuren. Met simpele lichte toetsen wordt het object op de voorgrond gezet. Het beeld wordt versterkt door de krachtige compositie. En de contrasterende elementen bevinden zich niet alleen in het kleurgebruik, maar ook in de duidelijke beeldtaal.
Case. WynwoodWalls, Wynwood, Miami (2014)
Een van de handelskenmerken dat intrigerend en herkenbaar is als zijn werk, zijn de handen die hij maakt. ‘Hands more or less were always a subject in my work. Hands are the universal tool to recreate our minds. Whatever you are inside you can show it through your hands. Thinking in this way offered me a wide field of themes to paint, so I started to focus more on hands then on faces. This change happened around three years ago.’ (Interview. Nicole Gordon and Case, 2015. stylabl.com)
Case 'Keep The Movement Moving!' op Stick Together Festival, Amsterdam (2013)
Met deze handen heeft Case een beeldtaal ontwikkeld die voor de toeschouwer leesbaar is. De ideale schoonheid is vervangen door fascinerende melancholische en controversiële kenmerken. Het hoogwaardige narratief van sterke menselijke emoties en gedraging worden met duidelijke handgebaren kenbaar gemaakt. Met deze universele gebarentaal zet Case zijn toeschouwer aan het denken. Als voorbeeld in het werk ‘The Power of Movement’ waarin, op een hand na, alle vuisten zijn gebald, en die ene hand maakt met twee vingers het welbekende ‘Peace’ teken. De kracht van beweging in de samenleving, de kracht van menselijk handelen, de kracht van de handen.
‘The Power of Movement’ is een editie van 50. Het 1e deel van deze werken is vorig jaar in de VS verkocht, wij verkopen nu het laatste deel. Ieder werk is gesigneerd en genummerd en komt met een certificaat van echtheid. De print is van hoge kwaliteit en de kleuren spatten er vanaf.
Aangemaakt op 15-02-2016 21:11
Geschreven door Johra Kornegoor