NEVERCREW bestaat uit het street art duo Christian Rebecchi en Pablo Togni. Zij wonen en werken in Zwitserland en werken sinds 1996 samen.
NEVERCREW, 'Black machine', Turijn (Italië), 2015. Mural painting en installatie bij het Colosseo theater in Turijn. Project in samenwerking met Teatro Colosseo en Square23 Gallery.
Dit getalenteerde duo werkt sinds 1996 aan bepaalde kwesties. Namelijk, de confrontatie tussen twee personen en de confrontatie tussen ideeën en krachten. Tegelijkertijd worden deze kwesties op een directe manier uitgebreid door een interactie in de openbare ruimte aan te gaan met het publiek door het creëren van murals. Deze door hun gemaakte discussie vormt het knooppunt in hun werk. Van hieruit worden wat zij noemen ‘secties’ en ‘levende structuren’ gecreëerd.
NEVERCREW, 'Developing machine n.1', Zwitserland, 2015. Mural painting gemaakt voor Vision Art Festival in Crans-Montana.
‘Levende structuren’ zijn modellen van het levende systeem. Overzichten die waarneembaar zijn in hun totaliteit en hun structuur door de wet van ‘segmenteren’. Door secties te creëren zijn wij in staat om ze te zien, en desgewenst te verkennen, zoals ze zijn terwijl wij de waarneembare globale vorm handhaven.
Deze structuren en secties generen een dubbele ofwel gelijktijdige visie. De visie ligt namelijk in de systemen van de individuele mechanische of natuurlijke onderdelen. Deze wordt gemaakt door de vereniging van de verschillende onderwerpen als we kijken naar de globale opstelling van het werk. Tot slot breiden deze zich uit door de persoonlijke ervaring van de toeschouwer en de omgeving waarin het kunstwerk is geplaatst.
NEVERCREW, 'Detecting machine n.1', Rochester (New York), 2015. Mural painting gemaakt voor Wall Therapy in Rochester. Gecureerd door Urban Nation Berlin.
De problemen die de NEVERCREW wilt onderzoeken zijn nauw verbonden met de basis van hun werk. Een visie die gebaseerd is op de menselijke conditie, de relatie tussen mens en natuur, de relatie over mens en natuur en de economische en sociale systemen. NEVERCREW werkt met al deze aspecten en integreert deze in een bredere, en meer globale, onderwerpen zodat het uiteindelijk als geheel goed leesbaar is met al haar componenten erin verwerkt. Zo creëren zij een totaal visie die de onvermijdelijke relatie tussen alles (alle onderdelen, het oogpunt, de locatie binnen het systeem) definieert.
NEVERCREW, 'Message in a Bottle', 2015 (poster 100 x 70 cm). Artwork gemaakt als onderdeel van het IKEA Art Event 2015.
Om dit te doen maakt de NEVERCREW voornamelijk mechanismen. Deze zijn bestemd voor zowel hun zuiver mechanische of meer figuratieve gevoel. Het mechanische zijn de werkstructuren die gemaakt zijn uit elementen en zo verbonden zijn aan elkaar. Maar ook gelede stukken die herinneren aan kunstmatige machines die gemaakt zijn door de mens. Een goed voorbeeld hiervan is het werk 'Message in a bottle' dat het duo maakte voor de streetart lijn van woonketen IKEA. Het figuratieve gevoel in dit werk is het fysieke wezens, vervolgens wordt het werk versterkt door de sociale relaties en de interactie met het werk in het algemeen.
In hun realisatie is de aanpak van de NEVERCREW gebaseerd op de definitie, selectie en samenstelling van bestaande elementen. Zij kiezen ervoor om componenten van verschillende velden met elkaar te mengen. Hierdoor ontstaan er bijna anonieme en perfect herkenbare trekken die een directe verbinding met elkaar blootleggen zoals in de mural 'compelling machine'.
NEVERCREW, 'Compelling Machine n°1', Hamburg (DE), 2014. Mural painting gemaakt voor City Canvas of Hamburg, gecureerd door Urbanshit.
In dit proces speelt ‘tijd’ een belangrijke factor. Overwegende dat alle mechanische objecten die zij geleidelijk aan bereiden accumuleren, en deel uitmaken van een archief. Zij maken een soort “box” van mechanische kleuren om uit te kiezen. Van hieruit creëren zij structuren die voortdurend evolueren. Je kunt dit vergelijken met een alfabet van waaruit je nieuwe woorden en gedachten maakt die nieuwe zinnen en nieuwe communicatie mogelijk maakt.
Door zo te werk te gaan, refereren zij in hun meest recente werk automatisch naar hun oudere werken. Als voorbeeld creëren zij een referentiekader tussen 'A drop of pink in Isar's waters' (2013) en 'Compelling Machine n°1' (2014). Zo ontstaat er een geheugen dat persoonlijk wordt en die een globale gestructureerde basis krijgt. De geleidelijke ervaring tussen oorzaak en gevolg.
NEVERCREW, 'A drop of pink in Isar's waters', Munich (Germany), 2013. Painting realized at the Stroke Urban Art Fair in Munich in the context of the "Stroke Curated" selection.
In het werk van de NEVERCREW zijn de mechanismen de trigger. Dit is de generator van waaruit de rest zich ontwikkelt. Zij beschouwen hen als de primaire sleutel om te begrijpen. En dit zorgt ervoor dat zij de dingen proporties kunnen geven. ‘Mechanisme’, en het hele systeem dat zij vertegenwoordigen, is geplaatst in een ruimere zin. De groep met elementen in een kunstwerk wordt vergeleken met wat haar fysiek en conceptueel omgeeft. De fysieke plaats en de kijker worden op verschillende conceptuele niveaus erbij betrokken; logisch, emotioneel en associatief.
Dit voltooit het doel van de NEVERCREW. De structuur van een eigen visie, de geschiedenis en de meerdere interpretaties. Op deze manier geeft het kunstwerk een manier van kijken van buitenaf naar een systeem waartoe het behoort.
Speciaal voor Streetart.nl maakte NEVERCREW het zeer bijzondere werk ‘Tuning Machine n°5’ dat erg goed aansluit bij hun oeuvre.
NEVERCREW, ‘Tuning Machine n°5’, 2015. Voor Streetart.nl
‘Tuning Machine n°5’ is een van NEVERCREW’s bekende systemen. Een levend systeem waarin de relaties het meest belangrijk zijn. ‘Tuning Machine n°5’ gaat over de verbindingen en het evenwicht tussen alles.
Gemarkeerd wordt het idee van aanpassing en empathie.
Deze unieke serie van tien handgemaakte spraypainted prints zijn ieder gesigneerd en genummerd.
Nieuwsbrief
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en wij brengen je op de hoogte als er een nieuw exclusief werk te koop staat.